شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵

قوز گردن و حرکات اصلاحی درمان آن

قوز گردن و حرکات اصلاحی درمان آن

ناهنجاری قوز گردن(گردن رو به جلو) به وضعیتی گفته می‌شود که سر در مقابل بدن قرار می‌گیرد، جلو می‌آید و انگار گردن شما دچار قوس شده است

قوز گردن نوعی از بدشکلی ستون فقرات است که می‌تواند مردان و زنان را تحت تأثیر قرار دهد. این وضعیت ناشی از تمایل غیر طبیعی گردن به سمت جلو است. وضعیت بد بدن هنگام نشستن پشتن کامپیوتر و یا خم شدن بیش از حد روی تلفن در هنگام استفاده از آن از علل اصلی قوز یا قوس گردن می‌باشند. به مرور زمان، یک عادت بد وضعیتی باعث ایجاد یک منحنی غیرطبیعی در مهره‌های فوقانی و توده‌ای از بافت در قسمت تحتانی گردن می‌شود.

نحوه تشخیص قوز گردن

برای تشخیص این‌که بدانید شما هم به عارضه گردن رو به جلو دچارید یا نه، یک امتحان بسیار ساده می‌توانید انجام دهید و به صورت مرحله‌ای اقدامات زیر را انجام دهید:

به دیوار تکیه دهید و پاشنه‌های پای خود را به اندازه عرض شانه باز کنید؛ باسن‌تان را به دیوار فشار دهید، طوری‌که تیغه‌های شانه‌تان با دیوار تماس پیدا کند؛ حالا، وضعیت سر خود را بررسی کنید، آیا پشت سر شما دیوار را لمس می‌کند یا خیر؟ اگر این‌گونه نباشد (سر شما دیوار را لمس نکند)، شما هم دچار عارضه گردن رو به جلو شده‌اید و باید تمام تلاش خود را برای اصلاح آن انجام دهید.

تعدادی از عوامل ایجاد قوز گردن

  1. نگاه کردن به سمت پایین برای تایپ کردن یا خواندن
  2. نگاه کردن در میکروسکوپ
  3. نشستن با حالت ناصحیح با شانه‌هایی که به سمت جلو خمیده شده و کمر قوزکرده.
  4. رانندگی کردن با حالتی که در آن سر شما بین دو تا سه اینچ جلوتر از حالت عادی خود قرار دارد.
  5. حمل کردن کوله‌پشتی یا کیف دستی که بر روی یکی از شانه‌ها قرار گرفته است.

چند ورزش اصلاحی برای درمان قوز گردن

۱-کشش عضلات سینه

برای کشیدن این عضلات تنها به چهارچوب در یا کنج دیوار اتاق احتیاج خواهید داشت. دست‌های خود را بر روی چهارچوب گذاشته و با هر دست خود یک زاویه‌ی ۹۰ درجه درست کنید. بدن خود را به سمت جلو خم کنید تا جایی که در عضلات خود احساس کشیدگی کنید. اگر حس می‌کنید این تمرین برای شما آسان است، دست‌های خود را در سطح بالاتر قرار داده و تمرین را تکرار کنید.

۲-کشیدن گردن به عقب و کمی پایین

برای انجام این تمرین، ابتدا دو انگشت خود را در قسمت پایین چانه قرار دهید؛ به‌آرامی سر خود را به عقب بکشید، از انگشتان دستتان استفاده کنید تا عضلات گردن، خسته نشود؛ هنگام انجام این کشش، چانه خود را محکم نگه دارید؛ حدود ۵ ثانیه در این حالت بمانید و سپس به جلو برگردید؛ این تمرین را روزی ۲ تا ۳ بار با ۱۰ تکرار انجام دهید. نگاه به روبه‌رو باشد. باید حس کنید گردن شما بلند شده است.

۳- ماساژ عضله جناغی چنبری

ماساژ این عضله باعث رفع اسپاسم می‌شود. در حالت ایستاده یا نشسته قرار بگیرید؛ عضله جناغی چنبری را پیدا کنید و آن ناحیه را به‌آرامی ماساژ دهید؛ با فشار آرام انگشتان، تمام این عضله از بالا تا پایین را ماساژ دهید؛ هر طرف گردن خود را یک دقیقه ماساژ دهید.

۴-بالا آوردن سر در حالت خوابیده

بر روی زمین به حالت دمر دراز بکشید و دستان خود را روی کمر خود حلقه کنید. سپس سعی کنید شانه‌های خود را به سمت عقب ببرید و آن‌ها را باز کنید و سر خود را نیز بالا بیاورید. این حالت را برای ۳ ثانیه نگه دارید. این حرکت را ۱۵ بار تکرار کنید. در طول روز ۳ بار این تمرین را انجام دهید.

علی شعبانی فرد/مسئول حرکات اصلاحی هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.